Shell sort (Shellovo řazení, řazení se snižujícím se přírůstkem) je kvadratický řadící algoritmus podobný insertion sortu. Ačkoliv má asymptotickou složitost Ο(n^{2}), tak je z algoritmů této třídy nejvýkonnější.

Princip

Běžný insertion sort si uchovává seznam již seřazených prvků. V každém svém kroku zařadí do seznamu prvek, který s tímto seznamem přímo sousedí. Opakováním tohoto postupu od triviálního případu (seznam čítající pouze první prvek) algoritmus seřadí pole za n iterací.

Shell sort funguje obdobně. Základním rozdílem však je, že Shell sort využívá tzv. snižující se přírůstek. To znamená, že algoritmus neřadí prvky, které jsou přímo vedle sebe, ale prvky, mezi nimiž je určitá mezera (tj. první a pátý, pátý a devátý, druhý a šestý...). V každém kroku je pak mezera mezi prvky zmenšena. V okamžiku, kdy se velikost mezery sníží na 1, dojde k řazení sousedních prvků – algoritmus degeneruje na běžný insertion sort. Výhodou tohoto poněkud komplikovaného přístupu je, že jsou prvky vysokých a nízkých hodnot velmi rychle přemístěny na odpovídající stranu pole. Poslední iterace algoritmu (insertion sort) pak již přesouvá naprosté minimum prvků.

Ideální mezera

Základním problémem je ovšem volba ideální vzdálenosti pro porovnávání jednotlivých prvků. Donald Shell (autor algoritmu) původně navrhoval, aby se začínalo na n/2 (n je velikost pole) a vzdálenost se vždy půlila. Tento přístup má ovšem tu nevýhodu, že se prvky na sudých a lichých místech porovnávají až v posledním kroku algoritmu. Dalšími pokusy byly například posloupnosti 2^k - 1 (Hibbard) se složitostí Ο(n^{3/2}) nebo 9 \\cdot 4^{i} \\, - \\, 9 \\cdot 2^{i} (Sedgewick) se složitostí Ο(n^{4/3}), případně Fibonacciho posloupnost umocněná na dvojnásobek zlatého řezu.

Nejlepší výsledky ovšem podává posloupnost 1, 4, 10, 23, 57, 132, 301, 701, 1750, dále mezera \\cdot 2.2, jejímž autorem je Marcin Ciura.

Vizualizace

Kód

    
     /**
      * Shell sort - Shellovo razeni - razeni se snizujicim se prirustkem (od nejvyssiho)
      * @param array pole k serazeni
      * @return serazene pole
      */
     public static int[] shellSort(int[] array) {
         int gap = array.length / 2;
         while (gap > 0) { //dokud mame co porovnavat
             for (int i = 0; i < array.length - gap; i++) { //upraveny insertion sort
                 int j = i + gap;
                 int tmp = array[j];
                 while (j >= gap && tmp > array[j - gap]) {
                     array[j] = array[j - gap];
                     j -= gap;
                 }
                 array[j] = tmp;
             }
             if (gap == 2) { //zmena velikosti mezery
                 gap = 1;
             } else {
                 gap /= 2.2;
             }
         }
         return array;
     }
 
 /**
  * Shell sort - Shellovo razeni - razeni se snizujicim se prirustkem (od nejvyssiho)
  * @param array pole k serazeni
  * @param size velikost pole
  * @return serazene pole
  */
 int * shellSort(int * array, int size) {
     int gap = size / 2;
     while (gap > 0) { //dokud mame co porovnavat
         for (int i = 0; i < size - gap; i++) { //upraveny insertion sort
             int j = i + gap;
             int tmp = array[j];
             while (j >= gap && tmp > array[j - gap]) {
                 array[j] = array[j - gap];
                 j -= gap;
             }
             array[j] = tmp;
         }
         if (gap == 2) { //zmena velikosti mezery
             gap = 1;
         } else {
             gap /= 2.2;
         }
     }
     return array;
 }
 
         /**
          * Shell sort - Shellovo razeni - razeni se snizujicim se prirustkem (od nejvyssiho)
          * @param array pole k serazeni
          * @return serazene pole
          */
         public static int[] ShellSort(int[] array)
         {
             int gap = array.Length / 2;
             while (gap > 0) //dokud mame co porovnavat
             { 
                 for (int i = 0; i < array.Length - gap; i++) //upraveny insertion sort
                 { 
                     int j = i + gap;
                     int tmp = array[j];
                     while (j >= gap && tmp > array[j - gap])
                     {
                         array[j] = array[j - gap];
                         j -= gap;
                     }
                     array[j] = tmp;
                 }
                 if (gap == 2) //zmena velikosti mezery
                 { 
                     gap = 1;
                 }
                 else
                 {
                     gap = (int)(gap / 2.2);
                 }
             }
             return array;
         }
 

SEO od společnosti Digital Pylon


Online casino s algoritmem

České casino online online slot-vegas.cz

Hrajte nejlepší hry jako je GoodGame Empire.





Zajímavé články: Jak najít práci snů? Zvolte kariéru v IT!, Češi mají rádi hrací automaty online, Jak funguje algoritmické obchodování Casino, Online výuka Algoritmus a online marketing mají svá pravidla, Automaty, Matematický vliv, Ratings, Jak fungují algoritmy hazardních her online: více znalostí, více peněz, SYPWAI - nástroj pro vědecký vývoj, Vynikají na globálním trhu: Nejlepší vývojáři softwaru pro online výherní automaty, Jak si vybrat nejlepší české online casino, Proč byste měli hrát online casino VPN revoluce, Kde najdeme algoritmy v každodenním životě?, Čeká vás pracovní pohovor mimo město? Podívejte se, jak dokonale zvládnout včasný příchod, 5 úžasných technologií ze světa hazardních her, Mirror and access to Mostbet, Svou kancelář můžete mít stále po ruce, Jaké výhody má digitalizovaná firma oproti off-line konkurenci?, Jaký systém vybrat pro snadné řízení výroby?, Nahradí umělá inteligence ajťáky?, Důvody, proč používat SnapTik ke stahování videí TikTok, Dokonalý den na pláži: Co si vzít s sebou, aby byl výlet zábavný a bezpečný?, Jak přežít dlouhý let?, Go pay GoodGame Empire, Blockchain, Rozhovor, Umělá inteligence


Doporučujeme

Internet pro vaši firmu na míru

https://www.algoritmy.net